Vinkkejä istumisen vähentämiseen

Tapasimme Hengitysmessuilla 11.10. liikuntatieteen tohtori, tutkimuspäällikkö Arto Pesolan, joka työkseen kehittää ratkaisuja istumisen terveyshaittojen vähentämiseksi.

Videolla hän kertoo, mitä terveydenhuollon ammattilaisen kannattaisi ottaa huomioon, omassa elämässään ja potilastyössä.

Kysy itseltäsi:

  • Kehomme on tehty liikkumista, ei istumista varten. Tauotatko sinä istumista 30 minuutin välein nousemalla tuolista?
  • Käsi sydämelle: paljonko, kuinka pitkä jaksoja, ja kuinka istut?
  • Istuminen on sosiaalinen normi. Onko ok seisoskella odotustilassa, kahvihuoneessa tai kokouksessa?
  • Pienillä päivittäisillä teoilla on merkittävä vaikutus. Ei tarvitse juosta maratonia kokeakseen itsensä fyysisesti aktiiviseksi. Mitkä ovat omat tekoni?

Hengitysliiton sivuilta löydät myös Hengitys-lehti-extran ”Istuminen tappaa”, jossa aiheesta enemmän.

Uusimmat artikkelit

Mitä kannattaa ottaa ikääntyneen hengityssairaan hoidossa huomioon?

Ikääntyneen hengityssairaan hoidon taustalla on paljon muitakin haasteita. Heillä on usein myös muita sairauksia ja hengityssairauksiin saattaa liittyä useita liitännäissairauksia.... »

Keuhkoahtaumatautia sairastavien kuntoutus vähentää sairauden pahenemisvaiheita

Yli puolet inaktiiveista keuhkoahtaumatautia sairastavista on kiinnostunut liikuntapainotteisesta kuntoutuksesta. Ikä ja sairauden vaikeusaste eivät ole este kuntoutumiselle. »

Hengityskatkojen kesto vaikuttaa uniapnean vaikeuteen

Uniapnean diagnosoinnissa tulisi yöllisten hengityskatkojen lukumäärän lisäksi ottaa huomioon myös yksittäisten hengityskatkojen kesto, ehdottaa uusi tutkimus. Se tarkentaisi uniap... »