Vinkkejä istumisen vähentämiseen

Tapasimme Hengitysmessuilla 11.10. liikuntatieteen tohtori, tutkimuspäällikkö Arto Pesolan, joka työkseen kehittää ratkaisuja istumisen terveyshaittojen vähentämiseksi.

Videolla hän kertoo, mitä terveydenhuollon ammattilaisen kannattaisi ottaa huomioon, omassa elämässään ja potilastyössä.

Kysy itseltäsi:

  • Kehomme on tehty liikkumista, ei istumista varten. Tauotatko sinä istumista 30 minuutin välein nousemalla tuolista?
  • Käsi sydämelle: paljonko, kuinka pitkä jaksoja, ja kuinka istut?
  • Istuminen on sosiaalinen normi. Onko ok seisoskella odotustilassa, kahvihuoneessa tai kokouksessa?
  • Pienillä päivittäisillä teoilla on merkittävä vaikutus. Ei tarvitse juosta maratonia kokeakseen itsensä fyysisesti aktiiviseksi. Mitkä ovat omat tekoni?

Hengitysliiton sivuilta löydät myös Hengitys-lehti-extran ”Istuminen tappaa”, jossa aiheesta enemmän.

Uusimmat artikkelit

Ikääntyneellä astma vaikuttaa myös muihin sairauksiin

Monella ikääntyneellä astmaa sairastavalla on myös muita sairauksia kuten diabetes tai sydänsairaus. Astmalääkitys voi vaikuttaa muiden sairauksien hoitoon ja lääkitykseen. »

Urheilijat samalle viivalle astmalääkkeiden avulla

Yksi urheilun puhutuimpia lieveilmiöitä on doping, suorituskykyä keinotekoisesti parantavien lääkeaineiden ja menetelmien väärinkäyttö. Dopingaineiksi luokitellaan myös monia taval... »

Tupakointi on riski astmakohtauksiin

Vaikeiden, henkeä uhkaavien astmakohtauksien syitä tutkittiin japanilaistutkimuksessa. Moni vaikean astmakohtauksen saaneista tupakoi. Astmakohtauksia esiintyy vain vaikeaa astmaa ... »