Vinkkejä istumisen vähentämiseen

Tapasimme Hengitysmessuilla 11.10. liikuntatieteen tohtori, tutkimuspäällikkö Arto Pesolan, joka työkseen kehittää ratkaisuja istumisen terveyshaittojen vähentämiseksi.

Videolla hän kertoo, mitä terveydenhuollon ammattilaisen kannattaisi ottaa huomioon, omassa elämässään ja potilastyössä.

Kysy itseltäsi:

  • Kehomme on tehty liikkumista, ei istumista varten. Tauotatko sinä istumista 30 minuutin välein nousemalla tuolista?
  • Käsi sydämelle: paljonko, kuinka pitkä jaksoja, ja kuinka istut?
  • Istuminen on sosiaalinen normi. Onko ok seisoskella odotustilassa, kahvihuoneessa tai kokouksessa?
  • Pienillä päivittäisillä teoilla on merkittävä vaikutus. Ei tarvitse juosta maratonia kokeakseen itsensä fyysisesti aktiiviseksi. Mitkä ovat omat tekoni?

Hengitysliiton sivuilta löydät myös Hengitys-lehti-extran ”Istuminen tappaa”, jossa aiheesta enemmän.

Uusimmat artikkelit

Vinkkejä astman omahoitoon

Kevään aikana toteutamme astman omahoidosta kuuden etäluennon sarjan, joka tallentuu myös jälkeenpäin katsottaviksi Hengitysliiton verkkosivuilla ja YouTube-kanavassa.    »

Ohjausta ja neuvontaa hengityssairaan liikuntaan

Hengitysliitto käynnistää Hengitä ja hengästy –verkkoklinikkakokeilun. Klinikalla hengityssairaat voivat saada vinkkejä hengityksen helpottamiseen ja kannustusta liikuntaan. »

Kerro meille, onko tuberkuloosin vertaistuelle tarvetta

Oletko sairastanut tuberkuloosia tai oletko tuberkuloosia sairastaneen läheinen? Vertaistuki on samanlaisen kokemuksen läpikäyneen henkilön antamaa tukea ja tietoa kokemuksesta. Ko... »